Velkommen til UniFactory
Personal menu
Søg

Opdatering til Uniconta version 93

Opdatering til Uniconta version 93

Hos Unifactory er vi glade for at kunne præsentere den seneste Uniconta-opdatering – version 93, som bliver tilgængelig søndag den 24. november!

Med denne opdatering får I adgang til nye funktioner og forbedringer, som kan gøre jeres arbejdsprocesser mere effektive og intuitive. Version 93 indeholder flere værktøjer og optimeringer, der er designet til at få det bedste ud af jeres ERP-løsning.

På nedenstående oversigt kan du læse mere om alle de nye funktioner der kommer til din Uniconta klient. 

Vi står klar til at hjælpe jer med at få mest muligt ud af den nye opdatering og ser frem til at støtte jer i overgangsprocessen.

Emballage modul

Vi har udviklet et emballagemodul, hvor Uniconta ved fakturering opsamler alt den emballage, der har været brugt på fakturaen. Emballagen opsamles både fra hvad den enkelte vare har brugt af emballage, samt hvad der er brugt ved forsendelsen. På hver vare er der nu kommet en ”emballage-stykliste”, hvor man angiver hvad der indgår af emballage i varen. I salgsmodulet, kan man opsætte nogle generelle ”Emballage-modeller”, som man benytter i virksomheden.

På selve ordren, skal man så benytte disse ”modeller” til angive hvordan forsendelsen blev foretaget. Under fakturaopdateringer vil Uniconta så danne et samlet emballageforbrug på fakturaen. Dette forbrug kan ses under Debitor/rapporter/fakturaer/Emballageforbrug. Dette forbrug kan redigeres, hvis man opdager at man har lavet en fejl. Hvis man glemte at tilføje en forsendelsesemballage på ordren, kan man også gøre det her.

Desuden findes der en rapport til myndighederne i Finans/Rapporter/Vat-Rapporter/Emballageforbrug.

Bilagsanmodning

Det er nu kommet to måder at anmode om bilag hos sine medarbejdere. På banklinjerne er der kommet et medarbejderfelt, som kan udfyldes med den medarbejder, som er ansvarlig for banktransaktionen. Næste morgen vil Uniconta så gennemløbe de bankposter, som ikke har et fysisk bilag tilknyttet, men har fået tilknyttet en medarbejder, og så sende en påmindelse til medarbejderen. Medarbejderen vil kun modtage 1 e-mail med alle de bilag, som pågældende mangler at indsende.

Der er også kommet en ”send omgående påmindelse”. Det er et menupunkt, som ligger i lokalmenuen ”fysisk bilag”. Her vælges en medarbejder, og man kan evt. skrive en kommentar, og når man trykker ”ok”, så sender Uniconta en e-mail med det samme.  Denne funktion ligger i bankafstemning, klassekladden og Match fysiske bilag med kladdelinjer.


Forbind fysisk bilag med banklinjer

Ligesom der er et menupunkt i kladdeoversigten, hvor man kan matche fysiske bilag med kladdelinjerne, så har vi lavet en tilsvarende funktion i bankafstemning, hvor man kan matche fysisk bilag med bankposterne.


Overfør banklinjer til kladden

Man har nu fået mulighed for kun at overføre banklinjer til kladden, hvis de har fået tilknyttet et fysisk bilag.


Bankafstemning mod debitor/kreditorposter kan vise en advarsel

Hvis en bankpost er udfyldt med et fakturanummer, og beløbet ikke matcher beløbet på de åbne poster med dette fakturanummer, vil der nu blive vist et advarsels-ikon i en kolonne. Man kan fjerne kolonnen via layout, hvis man ikke ønsker denne advarsel.


Opstartsbillede til at vælge firma

Man kan nu sætte op, at Uniconta skal åbne ”vælg firma” som det første billede, når Uniconta starter. Denne mulighed sættes op under ”min profil”.


Rentetilskrivning på Finanskonti

Der er nu mulighed for at tilskrive renter på finanskonti. Det har været et ønske fra revisorer, at dette kunne automatiseres, da det i dag er en manuel proces.  Under finans/revisionsaktiviteter kan man opsætte nogle ”rentegrupper”, hvor man angiver rente-procent (pr måned) og modkontoen for en rentetilskrivning. Der er også en menu til at danne rentetilskrivninger.

Når rentegrupperne er sat op, så skal man i kontoplanen angive en rentegruppe på de konti, som man ønsker at beregne renter på. Renterne tilskrives per måned og med procenten fra rentegruppen. Beløbet bogføres på selve kontoen og modposteres på modkontoen fra rentegruppen.

Selve beløbet som udregnes, er for driftskonti-bevægelserne i måneden, mens den for statuskonti er slutsaldoen (år til saldoen). Selve kørslen kører for et datointerval, og posterne dannes til en kladde, så man kan simulere rapporter med disse tal, slette dem og køre igen, indtil alt er korrekt, hvor den så kan bogføres.


Kreditorbetaling – Adviseringstekst

Feltet Meddelelse, som er den tekst, der sendes med i betalingsfilen er i version 93 omdøbt til ‘Adviseringstekst’.
I version 92 kunne man definere, hvilken tekst, der skulle skrives med nogle faste parametre. Feltet var pt. kun tilgængeligt under ‘Filformater for betalingsmåder’.

I version 93 er feltet ‘Adviseringstekst’ blevet tilføjet i Kreditoren og Kreditorgruppen.
Det er gjort, for at gøre det mere fleksibelt og kunne differentiere teksterne. I dag har kunderne oprettet flere Betalingsmåder for at kunne håndtere forskellige tekster. Med de nye felter behøver man kun at have én Betalingsmåde.

Der er oprettet en ny feltgruppe: Betaling. Den indeholder alt, der har med betalinger at gøre. Det nye felt ‘Adviseringstekst’ er tilføjet til gruppen.

Der er oprettet en ny gruppe ‘Betalinger’. Det nye felt ‘Adviseringstekst’ er tilføjet til gruppen.
 

Lagerrapport til batchstyring

Vi har udviklet en ny rapport, der kan finde uoverensstemmelser i batch og serienumre. Rapporten vil vise alle de poster, som har et varenummer med batch-/serienummerstyring, men ikke har fået tilknyttet et batch-/serienummer. Inde i selve rapporten kan man så i menuen vælge at ændre/tilknytte batch-/serienummer.


Sidste bevægelse på lageret

I lager-præferencer kan man slå til, at Uniconta skal vedligeholde ”sidste bevægelse” på lageret.


Paperflow er blevet automatiseret

Har man Paperflow slået til, så vil upload til Paperflow nu foregå automatisk, hver gang Uniconta gemmer et fysisk bilag. Uanset hvordan det fysisk bilag kommer ind i Uniconta, så vil serveren helt automatisk sende det til Paperflow. Serveren vil også efter 1 minut, kalde Paperflow, for at få det den felt-information tilbage. Er det ikke klar, vil Uniconta prøve igen efter 10 minutter.

Vi har derfor nu fjernet ”upload til Paperflow” fra indbakken, men ikke fjernet ”hent”, da brugen så selv kan fremtvinge et ”hent”, men det vil nok næppe skulle benyttes ret mange gange.


Uniconta bilagsscan

Vi har udviklet vores egen version af en ”Paperflow”, som er mindre avanceret end Paperflow. Den benytter en OCR-service i Azure, og vi udbyder den til en billigere pris en Paperflow. Den slås til samme som sted som Paperflow.


Automatch fysisk bilag med bank

Har man slået Paperflow eller Uniconta scan til, så vil Uniconta efter en scanning prøve at matche det fysiske bilag med en bankposteringer. Det matches på dato, beløb og eventuelt fakturanummer.


Begrænse adgang til Rapporter og Dashboards

I sikkerhedssystemet kan man tilføje navnene på de Rapporter og Dashboards, som en bruger ikke må køre. Dette er implementeret på både bruger- og profilniveau.


Skjul interne projekter

I sikkerhedssystemet kan man sætte op, at man ikke må se interne projekter. Det er typisk her medarbejdere registrerer sygdom og fravær, og disse projektposteringer skal ikke være tilgængelige for alle.


AutoBanking
Aiia kommer helt ind under AutoBanking i Uniconta

Aiia-navnet forsvinder og bliver nu til AutoBanking. Der er for at gøre det til en mere integreret del af Uniconta. Samtidig blive det udfaset hos Mastercard, og kommer til at hedde ‘Mastercard Open Banking’.
De fleste af vores kunder benytter i dag Aiia. Det er kun få, der bruger Nordea eller Bank Connect. Funktionsknapperne til Aiia er derfor gjort mere tilgængelige.

Automatisk aktivering af AutoBanking ved brug.

Man skal ikke længere aktivere AutoBanking under ‘Slå funktioner fil/fra’. AutoBanking bliver automatisk aktiveret, når man begynder at bruge en af vores bankløsninger.
Nordea og Bank Connect er lagt i undermenuen ‘Funktioner’.

Synkronisering

Foretages der en synkronisering, vil der nu automatisk blive hentet posteringer 7 dage tilbage i tiden, dog ikke længere tilbage end tilmeldingsdatoen.

Web-hooks

I web-hooks er der nu kommet mulighed for, at få selve rekorden med tilbage i kaldet som et Json-dokument. Så slipper man for at søge Uniconta for at få de nye værdier. Benyttes denne nye metode, så kommer Json-recorden som en del af ”bodyen”.

Andre nyheder
  • På ”Min Profil” kan man fravælge ”marketing”. Så må Uniconta ikke sende marketinginformation til kunden.
  • Gentagelse på salgsordre (og andre steder) har nu fået, 1 uge, 2 uger, samt 6,7,8,9 og 10 år.
  • På betalingsbetingelser er der kommet en mulighed for at springe weekend over, så hvis forfaldsdatoen falder i weekenden, skubbes den til mandag
  • Før kunne man på betalingsbetingelsen angive om den skulle benyttes til rykkerskrivelser. Det er fjernet, og står i stedet under Debitor/tilpasning/Nummerserie
  • På styklister er det nu kommer en mulighed for at få linjen vist på ordrebekræftelsen. Før brugte ordrebekræftelsen opsætning for faktura, men har nu sit eget kryds.
  • I NAV/BC konverterer vi nu også kreditor-fakturaer. I version 92 kom det til C5.
  • Når man ”kun” udskriver en faktura ved fakturaopdatering, men ikke sender den, så vil serveren nu danne en Original PDF på serveren, og gemme den
  • Teksten på en vare kan nu være 1000 tegn lang
  • Nu kan man tilmelde Nemhandel under Firmaadresser
  • Paperflow Upload knap fjernet. Vi har fjernet upload knappen inde under Økonomi -> ‘Fysisk Indbakke’ -> Paperflow (menupunkt). Dette sker nu automatisk, når man trykker ‘gem’.
  • Paperflow kan nu også afløfte Projektnummer.
Skriv en kommentar
Kun registrerede brugere kan efterlade kommentarer.